In 2010, la prima ora de training de la Wizz Air, il cunosteam pe Mircea…Brunet, micut de statura, glumet si totusi impunator. Nu intelegam prea multe despre el atunci si nici de unde avea acea incredere si veselie debordanta. Pana cand a inceput sa ne vorbeasca despre avioane. Atunci, am inceput sa vorbim aceeasi limba. Mircea Constantin, unul dintre Instructorii Wizz Air, este un om cald, mereu cu zambetul pe buze si gata sa iti sara in ajutor la nevoie. Cu o experienta de 11 ani in aviatie, cu peste 10.000 de ore de zbor acumulate la Qatar Airways si Wizz Air, Mircea e un exemplu de profesionalism si reusita. Este cel care m-a incurajat si avertizat in acelasi timp, referitor la plecarea mea la Emirates, si a stiut mereu sa fie langa cei care au avut nevoie.
Mai jos o sa aflati adevarul gol-golut despre ce inseamna viata unui insotitor de bord la Qatar si ce trebuie sa faci ca sa ajungi sa fii Sef de cabina la Wizz Air! In plus, Mircea dezvaluie si partea mai putin placuta a acestei meserii si problemele care pot sa apara … ENJOY!
1. Cand ai inceput sa zbori, nu se stiau prea multe despre aviatie. Cum ai intrat in aceasta lume?
Atunci cand totul a inceput … Aveam 23 de ani iar o pagina de internet se incarca in aproximativ „o cafea la ibric şi-un sandviş”. Tocmai terminasem facultatea de turism, licentiat cu titlul de „Turist” şi un bonus: brevet de cabanier! Perspectivele erau imense!
Am aplicat cu un zambet ironic pentru slujba de insotitor de bord – Qatar Airways – in toamna anului 2003, considerand un singur argument esential pentru plecarea mea de acasa: Qatar avea ieşire la mare, iar eu eram şi inca sunt avid de vant, apa şi windsurf. Prin urmare, cat de rau putea sa iasa?! Am calcat primele fire de nisip qatarian pe 14 februarie 2004, dupa un interviu in mai multe etape: Braşov şi Bucureşti. Erau vremurile prospere ale agentiilor de intermediere a fortei de munca, şi ne „vindeau” ca pe painea calda. Am fost initial 20 de oameni. Cativa dintre ei inca mai activeaza in cadrul companiei. in decurs de 1 an, mica familie ajunsese la aproximitv 200+ romani.
Trebuie mentionat un lucru, romanul este o specie aparte, foarte apreciat pentru calitatile de care dispune, dar contestat intens pentru curajul de a exprima ceea ce gandeşte.
2. Ai ajuns la una dintre cele mai mari companii aeriene din lume. Cum s-a schimbat viata ta cand ai ajuns la Qatar?
Am ajuns intr-un loc incredibil de cald, unde poti trai doar 3 luni pe an (decembrie, ianuarie şi februarie) fara aer conditionat care sa duduie la maxim. Aici am avut alta revelatie: romanul nu este inventat pentru aerul conditionat… spre deosebire de alte nationalitati care il venereaza şi doarme cu capul in el, noi il utilizam doar ca sa nu sfarşim copti…Şi credeti-ma, m-am copt in Qatar. Nu am fost niciodata atat de negru. Dar pana şi bronzul parea sa fie fals, tinea doar 2 saptamani…
Am invatat foarte multe in cei 3 ani petrecuti acolo: am invatat despre religie, traditii, culturi şi civilizatii diverse. Am invatat despre rasism şi diferentele dintre oameni. Şi cel mai important, am invatat despre mine si despre valorile pe care le consider importante.
La sfarşitul zilei aveai de ales intre sclavia moderna şi scopul tau in acel loc.
a. Dezvoltare personala? Trebuie sa va avertizez ca aviatia se poate transforma intr-o mare capcana temporala. Spre deosebire de alte domenii, experienta acumulata in cadrul unei companii lucreaza in defavoarea ta. Iar varsta constituie un criteriu esential pentru acest segment.
b. Distractie? Hell yeeea! Eu am curajul sa recunosc: acesta a fost scopul meu şi l-am atins! Regrete? Da, sunt cateva… Puteam sa ma distrez şi mai tare!!
c. Economii financiare? Da, stiu cazuri de succes naucitoare. Parca eram din alt film. Eu cu un masiv dispret fata de punga şi buzunarele mereu goale, altii trimiteau constant pachete de bani spre patria mama. Bravo lor! Sa ştii sa strangi bani este un soi de arta. Clar!
Concluzie: viata traita acolo se aseamana cu o tabara la mare, cu toate ca n-am fost in nicio tabara in timpul şcolii, cam aşa m-am simtit eu in Qatar. A fost ceva extravagant, un stil de viata care creeaza dependenta. Trebuie sa te pregateşti din timp pentru desprinderea din aceasta stare iluzorie. Calcule, obedienta şi noroc, acestea sunt ingredientele critice ce te pot ajuta sa ai o viata relativ lunga pe aceste meleaguri.
3. Ai calatorit in toata lumea. Care erau destinatiile tale favorite?
Am vizitat multe locuri. Am bifat şi declarat de la bun inceput ca fiind tinta suprema, Nepalul. Şi nu m-am inşelat. intalnirea a fost inaltatoare, acest taram fiind binecuvantat. Poate este de la aer, nu ştiu, dar cu siguranta, eu m-am regasit acolo. Sunt multe locuri magice pe planeta asta…
Am descoperit ca acest mod de a vizita locuri era cam superficial. Dupa o cursa lunga, cu diferenta de fus orar, aveai sa petreci intr-o locatie intre 16 ore şi 3 zile. in cele mai multe cazuri, se lasa cu petrecere in crew-lounge, o sesiune de shopping intr-un loc vestit şi o masa buna cu aproximativ tot echipajul undeva… in oraş. Daca aveai noroc, la aceeaşi destinatie, se relua tot planul din cursa precedenta, de data asta cu alti oameni. Uau! Eu m-am lasat rapid de sportul asta costisitor şi am pornit solo sa descopar lumea. Daca intalneam pe cineva compatibil, impartaşeam planul meu şi invitam subtil, cu mentiunea clara ca eu alerg dupa poze şi nu-mi va sta nimeni in cale. Teambulding! Am petrecut toate concediile in pelerinaj. Acasa veneam doar in zile libere şi chinuri groaznice de logistica şi timp.
Pe unde am fost in concediu a batut vantul, dar tare… Eram fericit!
Essaouira in Maroc este de un pitoresc perfect, iar Mauritius chiar este un loc magic şi complet.
4. Si … desi parea ca ai viata perfecta, ai decis sa revii in tara. Ce te-a determinat sa renunti la luxul si opulenta oferite de Qatar, pentru a reveni in tara noastra? Pare greu de inteles pentru multi de acasa.
Am revenit in tara alergand dupa fosta mea prietena, actuala sotie! Ea revenise in tara de urgenta, iar eu am decis sa fac acelaşi lucru ca sa-i fiu alaturi. Facand abstractie de motivul meu, lucrurile in Qatar sau oricare alta companie din Orientul Mijlociu sunt oranduite sa te determine sa renunti la un moment dat. in primul rand, este nevoie de o comunitate care sa te aprecieze, respecte pentru a te putea „aşeza” pe termen lung. Dorul de tara şi de familie este o boala reala. La un moment dat loveşte! Daca nu sunt ingrediente sau motive suficiente şi satisfacatoare pentru a anula aceasta pornire instinctiva, vei renunta.
Daca ajungi sa petreci ore lungi in avion pentru a ajunge la New York (cu titlul de exemplu), unde te vei caza intr-un super hotel şi vei dormi aproape 24 ore, iar restul timpului il vei petrece in pat la TV sau cu laptopul pe Skype vorbind cu prietenul/prietena sau familia….poate este timpul sa te intrebi ce rost mai are. Banii?! Da, este un raspuns.
5. Cum ai ajuns la Wizz Air?
In tara am decis ca voi lua o pauza de la orice pentru o vreme. La un an dupa revenirea acasa, am aplicat la Wizz Air iar experienta din Qatar m-a propulsat direct sef de echipaj. Eram flatat, recunosc. Lucram din nou impreuna cu sotia mea, şi ea senioara. Am reactivat virusul aviatiei cu mai multa energie şi pasiune. Chiar daca par cinic in anumite momente, mie chiar imi plac oamenii şi lucrez bine in echipa. Este important sa inspiri incredere celor din jur, şi sa le caştigi respectul. La Wizz am avut parte de cele mai mari satisfactii profesionale, am avansat rapid in grad, ajungand in scurt timp instructor al echipajului de bord. A fost şi conjunctura potrivita, compania era la inceput, aveam ceva experienta, aşa s-au legat lucrurile. M-am simtit implinit cu rolul acesta, şi am simtit ca sunt apreciat pentru efortul pe care il depuneam.
Cursurile initiale erau preferatele mele, chiar daca volumul de munca era mult mai mare, aveam acces la oameni noi pe care-i formam şi motivam. Le povesteam de tot ce credeam eu ca este important sa cunoasca pentru acesta noua experienta. Oamenii reactioneaza la poveşti reale, ceva ce le va ramane in memorie. Nu sunt multi oameni care-ti pot povestii cum este sa treci prin turbulente severe/extreme, cazuri medicale grave sau chiar probleme tehnice serioase. Totuşi, aceasta este motivatia pentru care sunteti sau veti fi platiti cu sume de bani care sfideaza realitatea la sol. Sunt riscuri mari la mijloc şi multe din ele sunt ascunse foarte bine. Sa nu uitam de pericolul radiatiilor cosmice, a aerului din cabina recirculat şi gradul acestuia de toxicitate. Sa nu uitam niciodata ca suntem oameni şi nu putem controla vremea. Suntem doar invitati acolo sus.
6. Ai participat la recrutari Wizz Air?
Da, am fost invitat de Wizz Air pentru recrutari o singura data. Acel prim minut de prezentare este un amestec de alchimie şi noroc. Daca pici in fata omului potrivit şi spui ce trebuie… acolo poate fi şansa ta.
7. Poti sa impaci meseria de insotitor de bord cu familia? Cum te descurci?
In 2009 familia noastra a primit cel mai frumos dar: Luca. Munca şi familia trebuie complementate de o politica sanatoasa oferita de catre companie, si nu de favoruri ocazionale. Familia este o institutie, nu trebuie pus nimic mai presus de aceasta. Functioneaza familia şi aviatia? in principiu, da. Cu mari eforturi şi ajutor, functioneaza. Marele avantaj il constituie profilul zborurilor şi lipsa şederilor in alta locatie. Pentru mine au existat plecari in „delegatie” in diverse baze operationale, datorate necesitatilor de instructaj, dar acestea de obicei nu constituiau o problema. Nu exista locul de munca perfect. Este nevoie de compormis din partea ambelor parti. Atunci cand am ales Qatar, mi-am facut temele bine, şi am stiut foarte bine in ce ma bag, adica un mediu in care nu poti mişca un deget. Este tara lor şi este condusa foarte autoritar, eu nu sunt deacord cu aceasta forma de gandire dar am acceptat acest compromis pentru o perioada de trei ani. Am revenit in tara mea, plina de probleme, dar am zis ca aici am un cuvant de spus, orice s-ar intampla.
Poate sunt un idealist, dar eu cred ca toti ne dorim o tara mai buna, un viitor mai sigur, alte perspective mai civilizate. Nu poate fi totul caştigat fara sa te zbati, fara sacrificii, fara sacrificati. Aici este problema, nimeni nu-şi doreşte sa fie in linia intai, dar nu se poate caştiga nimic din fata laptopului.
Cert este ca totul se termina acolo cand cineva are tupeul sa-ti ingradeasca drepturile. In ceea ce ma priveşte, niciodata nu voi permite aşa ceva şi nu-mi va fi teama de nimic in incercarea de a restabilii parametrii sociali normali.
8. Dupa 7 ani la Wizz Air si obtinerea functiei de Instructor, ce crezi ca urmeaza mai departe, in cariera ta?
Acum am 33 de ani şi am fost concediat de Wizz Air dupa ce am anuntat infiintarea Sindicatului Aerolimit Professional.
Am indraznit sa-mi exercit dreptul constitutional la libera asociere, implicit dreptul la exprimare. Libera! Ni s-a ordonat sa dizolvam sindicatul sau se vor lua masuri. 19 colegi alaturi de mine, au fost concediati in preajma sarbatorilor, sub motivatia unei restructurari, totul pentru a dovedi pozitia lor de forta.
Unii cred ca asta reprezinta o forma de nebunie, ca trebuia sa intuiesc mai bine consecintele.
Atat eu, cat şi colegii cu care am traversat aceasta experienta, credem sincer ca aceasta mişcare s-a transformat fara sa vrem in cel mai greu test de personalitate pe care il puteam aplica unui colectiv.
Am fost dezamagit de colegi vechi din Qatar, actuali colegi la Wizz Air, oameni maturi care au ales sa faca ce ştiu ei mai bine: sa-şi vada propriul interes fara a mai tine cont de interesele comune ale colectivului.
Aveam mai multe aşteptari din partea acestei generatii, dar suntem la inceput de drum şi astfel de atacuri sociale sunt noi pentru mintile inocente ale tinerilor de astazi. Nu este vina lor!
Drepturile prafuite ramase agatate intr-o Constitutie incomoda par sa fie acolo sub forma unei capcane, din moment ce exercitarea acestora te transforma instantaneu intr-un paria al societatii. Aici este nedreptatea concreta, aici trebuie sa intelegem ca avem toti de lucrat IMPREUNA.
Indiferent de compania in care lucram, aceste drepturi ne apartin iar noi suntem singurii responsabili pentru pastrarea lor activa. Patronatul isi vede propriul interes, iar de noi nu se intereseaza nimeni. Oamenii pot fi influentati direct de beneficiile caştigate, fie ele materiale sau sub alta forma, dar in principal de atitudinea cu care sunt tratati de angajator. Fidelitatea fata de companie nu mai este incurajata, din contra, suntem exploatati la maximum sub pretextul deja obositor al unei austeritati inventate. Iar cand nu mai avem nimic de oferit, cand sanatatea noastra este uzata maxim, suntem aruncati şi inlocuiti imediat cu cei ce asteapta nerabdatori la poarta , neexistand un suport concret pentru protejarea angajatilor.
In aviatie exista un pericol iminent despre care nu vorbeşte nimeni, şi anume, inlocuirea clasicelor contracte de munca nationale cu contracte incheiate in paradise fiscale, celebrele offshore-uri. Europenii incep sa piarda teren in fata unui fenomen denumit in engleza social dumping!
Ma uit in jurul meu şi descopar urmatoarea oranduiala umana:
- Oameni
- Oameni care incearca sa descifreze sistemul
- Oameni care lupta cu sistemul
9. Ce sfaturi le poti da celor care isi doresc o cariera in aviatie?
Concluzia acestui mesaj este una simpla: daca intrati in acest univers unic al aviatiei trebuie sa alegeti intre varianta intensa pe termen scurt, stoarceti tot ce puteti din aceasta experienta şi intotdeauna incercati sa va deschideti orizonturile spre alte directii profesionale, sau daca alegeti varianta pe termen lung, trebuie sa stiti ca majoritatea companiilor aviatice din Europa au tendinta sa ofere iluzia unei comunicari libere si eficiente, au o strategie bine pusa la punct pentru calibrarea oamenilor, dar senzatia resimtita, dupa un numar de ani, este ca nu exista securitatea locului de munca, iar planurile de viitor sunt strict legate de un echilibru pe care doar o forma de legala de reprezentare a colectivului ti le poate oferii.
Voi merge pana la capat pe acest drum, hotarat sa arat adevarul şi sa demonstrez nedreptatea. Imi doresc conservarea acestor drepturi, imi plac, dar vreau sa ne şi ajute aşa cum au fost ele gandite odinioara. Mecanismele Statului nu au reactie spontana, trebuie sa fii perseverent şi consecvent in scopul propus şi niciodata sa nu cedezi! 🙂
Nu avem niciun dubiu ca ne vom atinge scopul, dar speram sa ajutam la renaşterea generatiei noastre şi la activarea celor ce simt ca vor sa faca ceva pentru tara asta!
Trebuie sa redefinim din nou solidaritatea, intr-o forma de care sa fim mandri!
„Daca inaintez, urmati-ma; daca mor, razbunati-ma; daca dau inapoi, omorati-ma”.
Henri de la Rochejaquelein
Pentru ca acest articol abordeaza un subiect sensibil de ambele parti (infiintarea Sindicatului Wizz Air), am decis sa publicam si parerea oficiala a companiei Wizz Air referitor la cele intamplate in luna decembrie in companie.
Pozitie oficiala Wizz Air
Wizz Air respectă toate drepturile angajaţilor, inclusiv dreptul de a se alătura, în cazul în care doresc, unui sindicat. De asemenea, Wizz Air crede în comunicarea directă şi deschisă între angajaţi şi management, şi în feedback-ul valoros pe care aceasta îl oferă. De peste 10 ani, comunicarea directă şi cultura colaborării au contribuit la creşterea rapidă şi profitabilă a Wizz Air şi au făcut din companie un angajator stabil şi atractiv în peste 10 ţări, inclusiv în România.
Relocarea recentă a capacităţii, prin mutarea unei aeronave Wizz Air de la baza din Bucureşti către alte pieţe, reprezintă un răspuns la cererea pieţei şi permite companiei să ofere în continuare clienţilor săi cele mai mici tarife. Reducerea de personal rezultată în mod inevitabil a fost regretabilă, însă în conformitate totală cu legislaţia relevantă a muncii.
Afirmaţiile conform cărora angajaţii au fost concediaţi în mod nejustificat în baza apartenenţei la sindicat sunt complet nefondate. Compania este, totodată, dezamagită de faptul că anumiţi foşti angajaţi au apelat la afirmaţii false şi la interpretarea eronată a motivelor legale ale încheierii contractelor acestora.
În plus, compania îşi arată îngrijorarea cu privire la faptul că o serie de angajaţi s-au plâns de comportamentul ameninţător şi de intimidare al reprezentanţilor sindicatului, care caută noi membri. Este posibil, aşadar, ca angajaţii să fi pornit propia lor campanie prin care comunică sindicatului că acţiunile sale nu sunt susţinute de mulţi angajaţi din cadrul bazei. În acest caz, acesta este mesajul pe care sindicatul trebuie să-l respecte.
……………………………………………………………..
UPDATE 23.03.2015: Instanţa a anulat decizia Wizz Air de concediere a liderului Sindicatului din cadrul companiei
Concedierea disciplinară a lui Constantin ar fi avut ca motivaţie reală calitatea acestuia de Lider al Sindicatului, sindicat din cadrul companiei WizzAir, mai arată sursa citată.
La sfârşitul anului trecut, la puţin timp după notificarea companiei Wizz Air cu privire la existenţa Sindicatului Aerolimit Professional, liderul acestuia, Mircea Constantin, a fost concediat disciplinar, la putin timp urmându-i 19 membri ai Sindicatului, ale căror posturi au fost restructurate de pe o zi pe alta, mai notează reprezentanţii Sindicatului.
Aerolimit Professional reprezintă personalul navigant al companiei Wizz Air Ungaria, constituit legal şi afiliat la Federaţia Naţională a Sindicatelor din Aeroporturi, membră a CNS „Cartel ALFA”.
14 Comentarii
Nu imi sta in fire sa comentez, insa in aceasta situatie aleg sa vorbesc si din calitatea de fost angajat al companiei(am plecat in urma cu un an) si in calitate de om.
Mircea Constantin este singurul OM, care in calitatea sa de angajat al companiei Wizz Air, a dat dovada de profesionalism si devotament, implicare si colaborare, o extraordinara pasiune si a oferit multor generatii inspiratie. Calitatea sa umana trece dincolo de cea a majoritatii, iar pentru curajul de a spune ce gandeste si a face ceva pentru o schimbare, are absolut toata aprecierea mea. Chiar traim cu totii un moment in care lucrurile se reorganizeaza, un moment in care ar fi indicat sa depasim fricile pe care societatea ni le-a creat si sa scapam de atitudinea submisiva care nu va duce catre nimic bun. Avem drepturi….suntem oameni….nu doar angajati!
Ne-am saturat cu totii de datatori cu parerea, au apus vremurile lor – si ma adresez acelor persoane care nu au dat dovada de solidaritate, ca sa nu mai vorbesc despre umanitate si prietenie. Nimeni nu poate respecta in cele din urma persoane care uita de principii importante ale vietii doar pentru a-si apara propriile interese. Dragii mei, veti ramane doar niste datatori cu parerea, salariati fara drepturi, frustrati de faptul ca atunci cand ar fi putut alege sa schimbe ceva, au ales de fapt sa fie impotriva. Sper ca satisfactia salariilor domniilor voastre sa va fie indeajuns pentru a va umple golurile din caracter si suflet!
Sa nu credeti insa, ca atunci cand va veti astepta mai putin, actiunile voastre nu vor avea si o reactiune.
Curand nici voi nu veti mai fi de folos….dar pentru moment bucurati-va de titulatura de angajat perfect.
Va doresc sa iesiti la pensie fericiti din Wizz Air!
Cat despre atitudinea companiei imi exprim profund dezamagirea. Era de asteptat ca vor cauta modalitatea ideala de a face lumea sa taca – restructurari. HA! Jenant, penibil si insultator! Frica ramane singura modalitate de a impune ceva….TRIST….
FELICITARI Mircea continui sa ma inspiri! Felicitari tuturor celor care au avut ceva de spus, care s-au alaturat….
Cu mult respect,
Cristina
Comunicarea exista prin faptul ca poti merge cu diferite liste la cei din conducere:). Dar cam atat. Esti pus la punct daca indraznesti sa iti exerciti un drept LEGAL? Faptul ca Mircea a ales sa lupte pentru conditii mai bune de munca, a facut-o pentru toata lumea, nu doar pentru persoana sa. Toti aveau sa beneficieze de pe urma acestui rezultat. Putea sa aleaga calea mai simpla, cea pe care o stim cu totii atunci cand vrem sa ne fie bine ;), dar el a ales sa lupte pentru drepturile tuturor angajatilor. Drepturi de care, dupa spusele celor din conducere, nu au fost dorite de anumite caractere! De ce nu ai dori sa iti exerciti drepturile? Inteleg ca exista o anume frica de a iti pierde locul de munca, dar macar nu te baga! Daca TU ca individ nu lupti pentru drepturile tale, cum te numesti?
Si s-au facut restructurari acum o luna si ceva, pentru ca in luna ianuarie sa se faca iar angajari? Pai de ce sa nu fie reangajati oamenii care au fost dati afara initial? Ar fi mai ieftin pentru companie, dpdv financiar si ar demonstra astfel ca acuzele sunt nedrepte.
Si subscriu: Fiecare actiune are o reactiune, sau dupa cum o stiu unii, karma sau dupa cum o stiu altii, Va bate Dumnezeu, maica!
Ce salariu ati avut???
Excelent aarticolul, jos palaria pentru curajul lui Mircea! Wizz Air a facut si face angajari pentru baza din Bucuresti, deci sa ne scuteasca de textul asta cu „disponibilizari conform legii”. Succes in demersul tau, Mircea! (ex-qatar crew 😉
Superba povestea traita si scrisa de Mircea, pana la pct. 8 !
Apoi, devine indigesta!
Succes, sa depasesti pct. 8 !
In primele sapte puncte, eu i-am admirat inteligenta, apoi i-am invidiat norocul iar dela punctul opt incolo, mi-a castigat respectul.{stw. cu foooarte multi ani zburati la Tarom}
[…] Despre povestea lui Mircea am scris aici: http://www.cumajungistewardesa.ro/povestea-lui-mircea-insotitor-de-bord-wizz-air/ […]
[…] Mircea Constantin ( fost insotitor de bord Wizz Air si Qatar Airways) […]
[…] Povestea lui Mircea Constantin, liderul sindicatului Aerolimit, o gasiti aici: http://www.cumajungistewardesa.ro/povestea-lui-mircea-insotitor-de-bord-wizz-air/ […]
🙁
Sincer, ma asteptam la mai mult profesionalism ! Mi-ati sters mesajul in care va spuneam adevarul despre acest individ ! Nu i nimic , am armele mele ca sa spun cu adevarat cum este sa zbori cu Mircea !
Cornelia, problema era limbajul. Noi incurajam libertatea de exprimare, insa in limitele decentei. Multumesc!
Am citit cu mare interes in totalitate povestea lui Mircea (ne-a mai povestit din aventuri la training) si ma face doar sa il admir si mai mult iar faptul ca il vad din nou pe pe roster-ele noastre…. nu este altceva decat bucurie extrema!
[…] Intreaga poveste despre Mircea, fost insotitor de bord Qatar si Wizz Air dar si liderul Sindicatului, o poti citi aici: http://www.cumajungistewardesa.ro/povestea-lui-mircea-insotitor-de-bord-wizz-air/ […]