Multi dintre cei care se pregatesc pentru cariera de stewardesa se gandesc ca vor sa faca acest job pentru o perioada scurta (3-4 ani), pentru salariul si beneficiile oferite sau pentru calatorii. Totusi, chiar daca pornesc la drum cu acest gand, marea majoritate isi da seama dupa numai cateva luni ca aviatia e un microb de care nu scapi prea usor si planul initial, de 3-4 ani de zbor, se prelungeste inevitabil pana la 10-15 ani.
Deci, ce de facut ca sa ramai in bransa cat mai mult timp si sa transformi jobul visurilor tale intr-o adevarata cariera in aviatie? Cum faci sa avansezi din cabina in cabina si sa ajungi PURSER cat ai clipi? Mai jos, va prezint conditiile de avansare la cele doua companii la care eu am lucrat: Emirates si Wizz Air, cu mentiunea ca lucrurile stau asemanator la mai toate companiile aviatice.
De la Economy la Business Class
La companiile mari (Emirates, Etihad, Qatar), cu avioane mari, e nevoie de 16-18 insotitori de bord pe un zbor. In cabina de Economy, acolo unde esti angajat in primele luni, sunt in jur de 6-8 insotitori de bord pe fiecare cursa. Cei mai multi. Pe masura ce treci in cabinele superioare (Business Class si First Class), numarul de pasageri scade, si atunci si numarul de insotitori de bord. Ca exemplu, din punct de vedere al sigurantei, este nevoie de un insotitor de bord pentru 50 de pasageri. Asa ca, pe masura ce avansezi, vei avea din ce in ce mai putini colegi cu acelasi grad ca si tine.
Cat de repede poti sa avansezi?
Sunt companii care impun cel putin 6 luni de lucru intr-o anumita cabina, inainte de a avansa. Totusi, in functie de dosarul tau de zbor, avansarea se poate face mai rapid sau mai incet. Punctele importante pentru avansarea rapida sunt: recomandarile pozitive ale pasagerilor pe zbor, rapoartele seniorilor si lipsa concediului medical. Companiile din Orient nu aprecieaza absentele acumulate din pricina unei boli sau problemele medicale si tin cont chiar si de notele obtinute in timpul trainingului.
Punctele negative sunt: absentele nemotivate de la zbor sau intarzierile repetate, plangeri de la pasageri sau colegi si probleme de comunicare. Concediul medical nu este privit cu ochi buni, chiar si atunci cand este motivat. Companiile cauta oameni fit to fly, pe care sa stie ca se poate baza la orice ora si in orice conditii.
Totusi, chiar daca dosarul tau este perfect si ai toate recomandarile necesare, avansarea poate dura ceva mai mult in functie de dezvoltarea companiei. Cand o companie este in crestere, avansarea se va face mai rapid. In acest moment, avansarea cea mai rapida se face in cadrul companiei Etihad care tine cont si de experienta anterioara in aviatie, care se adauga la dosar.
Avansarea de la Economy Class la Business Class dura, la compania Emirates, in jur de 24 de luni, compania netinand cont de experienta anterioara in aviatie.
De la Business Class la First Class sau Senior Flight Stewardess (SFS)
Cand treci de la Economy Class la Business Class, lucrurile stau destul de simplu. Avansezi cu siguranta la un moment dat. Cand treci totusi la First Class, trebuie sa fii cu-adevarat potrivit pentru aceasta cabina si pentru pasagerii care calatoresc in conditii de lux. Se organizeaza interviuri separate, se face un serviciu special si ai parte de o pregatire amanuntita. Trebuie sa fii extrem de diplomata si pregatita pentru VIP-urile care calatoresc la First Class.
De asemenea, cand aplici pentru o pozitie de senior (SFS sau Purser), trebuie ca nu doar dosarul tau sa fie perfect in ultimele 12-18 luni ci si sa ai aptitudini de leader si manager. Cand esti senior, pe langa jobul in sine pe care il faci, zbor de zbor, trebuie sa fii capabil sa si notezi si apreciezi munca colegilor tai din cabina. Rapoartele de zbor se fac in fiecare zi si in functie de aprecierile tale, cariera unui insotitor de bord poate prinde aripi.
Avansarea din Business Class in First Class sau SFS in cadrul companiei Emirates dura in jur de 12 luni, daca nu aveai incidente pe zboruri. Aceasta perioada este variabila in functie de companie si persoana.
Cariera la sol
Daca dupa o vreme nu vrei sa mai zbori la fel de mult, sau pur si simplu simti ca ti s-ar potrivi si un alt job in aviatie, ai sansa sa devii instructor de zbor sau recrutor. Companiile mari ofera cursuri de pregatire pentru aceste domenii si chiar incurajeaza angajatii talentati sa aplice. Poti trece la un job de instructor (sa pregatesti noii angajati pentru obtinerea licentei de zbor) sau recrutor (poti calatori in toata lumea in cautarea noilor angajati care vor reprezenta compania) dupa 4-5 ani in companie, daca ai calitati de leader sau ai studii de psihologie.
!!! In Orient vei observa ca multi dintre cei cu functii de conducere la sol sau sefi de cabina, sunt de origine araba. Tine minte ca nu se pune problema de discriminare ci de vechimea in companie.
Avansare in low-cost?
In companiile low-cost, lucrurile stau ceva mai simplu. La cele mai multe companii nu exista cabine diferite, ci doar Economy Class, si-atunci singura avansare posibila, in cabina de zbor, este de Senior Cabin Attendant.
In functie de ritmul de dezvoltare al companiei, aceasta avansare poate dura intre 2-3 ani si conditiile sunt aceleasi ca si la celelalte companii: recomandarile pozitive ale pasagerilor pe zbor, rapoartele seniorilor si lipsa concediului medical.
Si la companiile low-cost ai sansa sa devii instructor de zbor, manager de baza sau chiar trainer pentru noii insotitori de bord. In functie de experienta ta anterioara poti aplica pentru un astfel de job dupa 2-3 ani in companie.
!!! La fiecare avansare, salariul si conditiile pacetului de angajare se imbunatatesc.
In loc de concluzie, mentionez ca, daca ai grija ca dosarul tau sa fie curat (sa nu ai probleme cu colegii sau pasagerii), sa nu intarzii sau lipsesti nemotivat, sa fii optimist si sociabil, ai toate sansele ca in 2-3 ani sa avansezi, indiferent de compania la care lucrezi. In plus, daca ai experienta anterioara in psihologie, management sau vanzari, poti avea parte de un job de conducere in companie.
Succes!
Sursa foto: Flydubai, Wizz Air.
2 Comentarii
Dacă îmi transpiră palmele foarte rau am sanse sa fiu stewardesa?
Daca acest lucru va impiedica sa duceti tava cu mancare sau sa folositi o butelie de oxigen, nu aveti sanse.