Cand citesti anunturile de angajare pentru jobul de stewardesa, companiile spun destul de putine detalii despre profilul angajatului pe care il cauta. De cele mai multe ori e vorba de o persoana sociabila, comunicativa, punctuala si…rabdatoare. De ce rabdatoare? Ei bine, nu se refera la faptul ca trebuie sa ai rabdare in cazul unor intarzieri ale avioanelor, ci se refera la rabdarea cu oamenii.
Zi de zi intalnesti cateva sute de oameni pe zboruri. Care de care mai diferiti si cu tipologii diferite. Care de care mai ciudati sau cu probleme pe care nu are nici sens sa incerci sa le intelegi. Si, desi de cele mai multe ori pasagerii nu creeaza probleme mari, exista si multe cazuri in care rabdarea iti ajunge la limita si iti da peste cap zborul si intreaga zi.
Iata, mai jos, cateva tipologii de pasageri care reusesc mereu sa scoata din sarite o stewardesa, oricat ar fi ea de rabdatoare.
-
Atitudinea pasagerilor
De cele mai multe ori, pasagerii inteleg rolul stewardeselor. Sunt acolo pentru siguranta si confort. Exact in aceasta ordine, asa cum spune si anuntul de la imbarcare. Totusi, pe fiecare zbor exista cate un pasager care considera ca, daca a platit un bilet de avion, i se cuvine totul iar serviciile trebuie sa fie de cel putin 7 stele. Si-atunci incep plangerile si nemultumirile vizavi de scaunul prea mic, spatiul de la picioare, masuta care se misca, cafeaua prea rece, de ce avem 4 minute de intarziere, etc. La aceasta tipologie, mai includem si pasagerii care stiu totul despre orice subiect. Si mai ales despre aviatie; despre accidentele aviatice, despre orarul stewardeselor si al pilotilor, despre orele de zbor, probleme tehnice si medicale, etc. E bine sa incerci sa ii eviti si sa nu ii contrazici niciodata. Asta daca vrei sa nu iti pierzi rabdarea dupa primele 5 minute.
-
Copiii altora
Imi plac copiii. Copiii ascultatori, care sunt educati si care asculta de mama si de tata. In avion insa, tot ce e mai rau intr-un copil, iese la suprafata. Fug ca bezmeticii de la un capat la altul al avionului, arunca cu mancare, se ascund peste tot si deranjeaza multi alti pasageri. Vina nu apartine copiilor, care, de la prea multa energie, tipa, urla, plang, se impiedica, se ascund, fac intrecere pe culoar, printre pasageri, in timp ce noi incercam sa fim dragute si de ajutor pentru restul de 400 de pasageri din avion. Parintii iresponsabili sunt speciali pur si simplu. Isi lasa odraslele in avion, de parca ar fi pe un teren de joaca, sub supravegherea stewardeselor. Ba mai mult, cand vin plangand sau loviti inapoi la scaun, a cui credeti ca este vina?! A insotitorului de zbor, care nu a acordat suficienta atentie “ingerasului”.
-
“Gentlemanii”
E adevarat ca stewardesele se afla in avion pentru confortul si siguranta pasagerului. Tot repetam acest lucru, inca de la imbarcare. Dar, nu exista zbor sa nu vina macar un barbat, de varsta medie, fara probleme medicale, dar cu un tupeu fantastic. Iti inmaneaza mandru valiza lui de 15 kg si te indeamna sa o pui in compartimentul de deasupra. Si cand vede ca nu o faci, incepe si face si scandal si spune ca esti nepoliticoasa si nu ii oferi ajutor. Cum sa nu respecti astfel de barbati, saritori si pregatiti oricand sa fie de ajutor unei femei?
-
Toaletele din avion
In principiu, exista o regula generala in aviatie. In timpul zborului, stewardesa verifica toaletele la fiecare 30 de minute, sa nu fie fum/foc/probleme care pot pune in pericol siguranta zborului. Dar, de cele mai multe ori, insotitoarele de zbor au parte de surprize … mai putin placute. Care nu pun in pericol siguranta avionului, dar te ajuta sa orbesti repede si sigur! Deschizi usa toaletei sa verifici daca e vreo problema, dai peste un cuplu iubaret in baie (inca se intampla frecvent, si nu doar in filme). Treci pe langa toaleta, usa semi-deschisa, observi posteriorul pasagerului in toata splendoarea, in timp ce scapa de cele 3 pahare de vin si 4 cutii de bere. Sau, deschizi usa toaletei sa verifici, si constati ca butonul de tras apa la toaleta este un mister total pentru majoritatea pasagerilor. Nu e minunat sa fii stewardesa?!
-
Iubitorul de Callbell-uri
Pentru cei care nu stiu aceste detalii, le voi repeta. O stewardesa este responsabila in avion pentru siguranta si confortul a 50 de persoane. Asa zice legea. Siguranta. Si confort. Dar, daca 10 dintre ei apasa de butonul de deasupra, si cer la fiecare 3 minute un pahar de vin, apoi o bere, apoi vor sa incerce si noul gin pe care il avem la bord, apoi li se face foame subit, avem o problema. Ba mai mult, la 3 minute dupa, i se face sete si pasagerului de langa, ca doar a poftit si el un pic la cutia de cola servita colegului de scaun. Indicat ar fi ca pasagerul sa se ridice frumusel din scaunul si-asa nu prea comod, ca doar e meschin si nu isi poate intinde picioarele, sa se dezmorteasca si sa vina pana in spate sa ceara un pahar cu apa.
-
Clientul de tip fast-food
Pasagerii sunt foarte draguti si respectuosi la bord. Majoritatea dintre ei, bineinteles. Realizeaza in mare parte a timpului, mai exact imediat dupa ce s-a inchis usa avionului, ca sunt intr-un tub lung, la 11 mii de metri altitudine si ca depind in mare parte de noi, stewardesele. Domnisoarele acelea zambitoare si dragute, care fac urat in cazul in care le calci pe nervi. Si uite un nou stil de a calca pe nervi o stewardesa. Vorbim aici despre acele personaje care se cred la restaurant. Le prezinti meniul din avion, iar ei se uita la tine ca si cum ai vorbi o limba straina (nu ne luam aici de cei care chiar nu inteleg limba pe care o vorbesti), si iti spun ca ei vor farfalle cu somon si parmezan. Si tiramisu. Le explici din nou care sunt optiunile din meniu (de obicei chicken or beef, ham or cheese). Si tot degeaba. Si-ar dori acum o salata vegetariana sau fructe de mare si un happy meal pentru cel mic. Si nu glumesc. Chiar am intalnit astfel de familii, care nu inteleg de ce nu avem Happy Meal in avion.
-
Intarzierile
Ca orice om, si stewardesele au o viata in afara avionului si a zborului propriu-zis. Au familie, programari, promisiuni facute, etc. Asa ca atunci cand apar intarzieri, chiar nu ne face placere sa stam in avion, sa asteptam. La fel ca si pasagerilor. Chiar daca suntem platite pentru asta, ne place sa fim punctuale, doar asta inseamna aviatia. In plus, noi suntem in avion cu cel putin o ora inainte de imbarcare si cu inca vreo doua inainte in aeroport . Zborul nostru dureaza mai mult decat al pasagerilor asa ca atunci cand exista intarzieri, si noi suntem in aceeasi situatie si ne-am dori sa nu se tipe la noi, pentru ca nu noi suntem vinovate de intarziere.
-
“Violatorii” de spatiu intim
Invatam demult la scoala ca fiecare persoana are un spatiu intim. Ca e vorba de distanta pe care o pastrezi cand vorbesti cu altcineva, sau ca vorbim despre spatiul de lucru, intelegem cu totii cam despre ce e vorba. Exista insa, pe fiecare zbor, cel putin un pasager “prietenos” care incearca sa afle toate secretele avionului. Asa ca deschide fiecare compartiment din zona in care lucrezi, intreaba despre fiecare locsor, usita, spatiu liber sau ocupat. De ce e acolo, de cand, ce e inauntru si cu ce se ocupa. Cand termina cu asta, incepe sa te ia de mana, sa te atinga pe umar sau sa “traga” fizic de tine, ca sa fii atenta la tot ce are de comunicat. Va dati seama ce ar fi daca in fiecare zi 400 de pasageri ne-ar atinge pe umar ca sa ne intrebe unde e toaleta?
-
Social media in avion
La inceputul fiecarui zbor, pasagerii sunt anuntati ca telefoanele mobile trebuie inchise. E o regula de cand lumea. Totusi, mai mereu se gasesc cativa pasageri „destepti” care au senzatia ca pacalesc sistemul si isi lasa telefonul deschis. Mai mult, unii chiar cer explicatii suplimentare. Puneti-va in locul unei stewardese. Stiu ca nimanui nu i se pare o mare chestie sa ii atragi atentia sa isi inchida telefonul si sa termine cu conversatiile pe facebook. Dar cand faci asta de cel putin 2 ori pe zi, pentru 300 de persoane, devine iritant. Si stresant.
-
Pasagerii amuzati/amuzanti
Acesti pasageri au un loc special in inima fiecarei stewardese. Ce isi poate dori o femeie, mai mult decat sa treaca pe langa niste oameni si sa ii auda susotind si razand in spatele ei? Sau mai mult, chiar sa vorbeasca despre ea, dar intr-o limba total necunoscuta tie. E absolut perfect ca pe langa problemele de care te lovesti, zi de zi pe zbor, sa mai ai de-a face si cu acesti pasageri amuzanti.
In loc de final, va dau un sfat. Inainte de zbor aveti grija sa fiti odihnite si inarmati-va cu multa rabdare. Asta trebuie sa fie calitatea principala pe care trebuie sa o ai, ca sa fii stewardesa.
Nu sunt comentarii