Cu aproape 15 ani de cariera printre nori, Mihaela gaseste in fiecare zi un motiv pentru a zambi. Optimista si cu un suflet cald, lumineaza orice incapere in care intra. Ambitioasa si perseverenta, a reusit sa puna pe picioare scoala de aviatie pentru stewardese, Jetav Flight Training – unde este trainer – si sa recruteze, ca sefa de baza, stewardese pentru Air Bucharest. Mai jos ne spune povestea ei, de ce nu a plecat niciodata la o companie din Orient dar si ce cauta atunci cand alege un insotitor de bord.
1. Cand ai devenit stewardesa? Esti in lumea aviatiei de ceva vreme, din timpul in care nu se cunosteau prea multe detalii despre aceasta meserie.
In 2002, atunci cand am absolvit scoala de aviatie SSAVC, aviatia era un domeniu greu accesibil, in special pentru cei care locuiau in provincie. Nu aveam multe informatii, nu cunosteam multe persoane care sa lucreze ca stewardese. La vremea aceea, costurile erau mult mai mari decat acum, insa familia mea m-a sustinut, facand eforturi mari si am reusit sa imi implinesc un vis! Fiindca da, ma incadrez in tiparul celor care spun ”mi-am dorit asta de cand eram mica”!
2. Unde ti-ai inceput cariera de stewardesa?
Cariera mea in aviatie a inceput la Jetran Air, acolo unde am avut sansa sa intalnesc oameni deosebiti. Jetran era o companie care opera in sistem wet-lease, adica isi inchiria avioanele cu tot cu echipaj in diferite tari de pe glob. Asa am ajuns sa calatoresc, sa vad multe locuri la care doar visam si sa-mi fac prieteni peste tot in lume, prieteni cu care mai tin legatura si acum, dupa 15 ani de zbor!
3. De ce nu ai plecat niciodata la o companie din afara tarii?
Probabil ca nu a fost sa fie. La prima mea cursa de stewardesa, la 10.000 km de aici, atunci cand am deschis usa avionului, l-am intalnit pe cel care urma sa-mi devina sot. Iar cand am primit oferta de la Emirates, urmand sa las Romania si sa plec in Dubai, acesta m-a cerut de sotie. Asa ca am ramas in tara, am zburat in continuare, dar am avut mereu baza in Romania. M-ar fi ajutat mult experienta unei companii de nivelul Emirates, sunt convinsa, insa tocmai de aceea ii indrum pe elevii mei sa isi deschida orizontul si sa accepte provocarea de a aplica la companiile din afara si in Europa, in special. Dupa atatia ani ca stewardesa in tara noastra am ajuns si la un al nivel iar in momentul de fata, pe langa faptul ca sunt trainer la scoala de aviatie Jetav Flight Training sunt si Sefa de Departament la Compania Air Bucharest.
4. Care crezi ca sunt avantajele si dezavantajele acestei meserii?
Iubesc meseria de stewardesa, asa ca lista mea cu avantaje este mult mai lunga decat cea cu dezavantaje. Aviatorii sunt o categorie sociala aparte. Este adevarat ca discutiile intr-un astfel de mediu sunt 90% despre aviatie dar totodata suntem oameni care nu inceteaza niciodata sa evolueze, pe parcursul intregii cariere. Locurile pe care ajungi sa le vizitezi sunt locuri in care niciodata nu te-ai gandi sa platesti o vacanta ca sa ajungi acolo si sunt locuri care te schimba ca persoana si te fac un om mai bun. Bineinteles, pe langa calatorii, salariile sunt si ele atragatoare, in special pentru tinerii care termina liceul si isi incep cariera profesionala direct cu un salariu bun fiindca cu greu gasesti in Romania job-uri in care sa castigi minim 1500 de euro la o varsta atat de frageda.
5. Esti instructor si recrutor pentru compania Air Bucharest. Ce cauti la un viitor insotitor de bord, la interviul de angajare?
O sa va spun o istorioara cu una dintre fetele pe care le-am intalnit la interviu si cu care am ramas ulterior buna prietena. Am cunoscut-o la un interviu Blue Air, in urma cu ceva ani. Eu eram acolo cu grupa mea de elevi de la Jetav. Mi-a atras atentia machiajul ei strident si costumatia clasica alb – negru. Am intrat in vorba cu ea si i-am sugerat sa stearga putin din machiaj, pentru ca nu o avantajeaza. Nu a fost acceptata la interviul acela.
Episodul s-a repetat si la Air Bucharest la interviu, unde s-a prezentat la fel. La al treilea interviu, tot la Blue Air, mi-a ascultat sfatul si s-a dus naturala, imbracata discret, cu foarte putin machiaj. „Asa cum te simti tu bine” i-am spus. Si au acceptat-o. Efortul exagerat al fetelor din ziua de azi de a-si crea o imagine nenaturala, in acest domeniu le este potrivnic. Drept urmare, intotdeauna cand avem interviuri caut persoane empatice, naturale, atat in gesturi cat si in felul lor de a fi.
6. De aproape un an esti instructor si la Jetav Flight Training, scoala de aviatie. Cum a inceput totul?
Pentru mine a fost un vis devenit realitate. Jetav Flight Training exista de multi ani si se ocupa de instruirea pilotilor pentru B737. Astfel, infiintarea departamentului de Cabin Crew a putut fi facuta mult mai usor si a venit ca un pas normal in dezvoltarea companiei. In momentul in care l-am cunoscut pe Alexandru Geica, cel care este Head of Training la aceasta scoala, am stiut ca impreuna vom reusi sa creem un standard ridicat in randul membrilor echipajului de cabina, ceea ce si facem, fiindca avem rata de reusita la angajare de peste 80%.
7. De ce crezi ca este nevoie ca viitorii insotitori de bord sa faca si cursurile unei scoli de aviatie, chiar daca multe companii asigura trainingul?
Este adevarat ca multe companii asigura gratuit trainingul, insa este un training specific pentru companie si pentru tipurile de avioane pe care le au. O scoala de aviatie iti face o pregatire initiala si te formeaza astfel incat tu sa fii cel care decizi unde vrei sa operezi ca si membru de echipaj de cabina. Nu te indrepti spre o anumita companie doar fiindca trainingul este gratis pentru ca e posibil sa nu te adaptezi acolo. Jetav Flight Training colaboreaza cu lectori si instructori care vin din cadrul Companiilor aeriene din tara iar cunostintele lor sunt impartasite elevilor care pot decide ulterior drumul pe care vor sa-l urmeze. Totodata, pe langa scoala clasica de aviatie, avem si colaborarea cu Cristina Toader – Project Manager Cum Ajungi Stewardesa, care este extrem de importanta pentru cursantii nostri, deoarece ii ajuta sa adopte atitudinea, imaginea si aerul unui insotitor de bord, sa se pregateasca asa cum trebuie nu doar pentru meseria de insotitor de bord ci si pentru interviu.
8. Care sunt planurile de viitor? Pana cand crezi ca vei mai zbura?
Chiar imi doresc sa influentam pozitiv si sa ridicam standardul in randul insotitorilor de bord. Sunt foarte manda de elevii mei si am primit doar feedback pozitiv in privinta lor. Iubesc zborul iar de fiecare data cand ma urc in avion este precum o intoarcere acasa. Voi zbura atata timp cat am ceva de transmis din experienta mea si voi fi apta din punct de vedere medical.
Mihaela, iti multumim pentru interviul sincer! Pentru cei ce vor sa o intalneasca pe Mihaela, o puteti gasi la cursurile de aviatie Jetav Flight Training!
Zboruri line!
3 Comentarii
La intrebarea 4 nu am vazut nimic scris despre DEZAVANTAJELE ACESTEI MESERII. De ce?
Pentru ca probabil, pentru Mihaela, acest job nu are dezavantaje.
:)..este si acesta in raspuns dar macar trebuia sa fii precizat Mihaela din moment ce a raspuns la o intrebare de genul