Chiar daca insotitorii de bord si pilotii reprezinta o echipa, fiecare are partea lui de munca, separat de ceilalti colegi. Astfel ca, pilotii au perioada cea mai aglomerata la decolare si aterizare, iar insotitorii de bord, pe parcursul zborului, cand avionul zboara, cel mai des, pe pilot automat. Dar cand ai voie, totusi, sa intri in cabina pilotilor?
La sol
La sol, poti sa intri in cockpit atata timp cat usa lor este deschisa. Cat timp se face boarding-ul, cockpit-ul tine usa deschisa pentru ca pilotii inca mai fac verificari, primesc hartii si acte de la agentii de sol, etc. Cand toata lumea este in avion, usa se inchide si se poate intra in cabina pilotilor doar cu cod de acces. La aterizare, dupa ce usa avionului se deschide, se poate intra din nou in cabina pilotilor. Acum este momentul in care multi capitani ies sa salute pasagerii iar acestia au ocazia, in trecere, sa vada miile de butoane din cockpit.
In aer
Din momentul in care usa avionului se inchide, iar semnul centurilor de siguranta se aprinde, inseamna ca pilotii deja incep sa ruleze avionul pe pista si nu mai pot fi deranjati. Pana cand avionul decoleaza si ajunge la 3000 de metri, pilotii nu mai pot fi deranjati decat in cazul unei urgente, cand pot fi sunati de la interfon, in modul urgenta. La fel si cu 30 de minute inainte de aterizare, cand incepe coborarea iar pilotii nu mai pot fi deranjati decat in cazul in care exista o urgenta la bord sau o situatie de amenintare serioasa.
Regula de 30 de minute
In timpul zborului, insotitorii de bord pot intra in cockpit aproape oricand, fie sa stea de vorba cu pilotii (atunci cand nu sunt ocupati cu pasagerii), fie pentru a verifica daca acestia au nevoie de ceva. Exista si o regula care ii obliga pe insotitorii de bord sa verifice cockpit-ul la fiecare 30 de minute (fie prin interfon, fie sa intre in cabina), pentru a se asigura ca pilotii sunt in regula si nu au adormit, lesinat, etc.
Interfonul
Cockpit-ul comunica cu cabina pasagerilor prin interfon. La fel si insotitorii de bord cu pilotii. Interfonul este varianta cea mai la indemana pentru verificare, comunicare si informare rapida. Tot prin interfon poti comunica cu pilotii, in caz de urgenta, formand un cod secret, diferit pentru fiecare companie in parte.
Codul pentru cockpit
Cand usa cockpit-ului este deschisa (la sol), este simplu de intrat in cabina pilotilor. In aer, usa cabinei pilotilor ramane permanent inchisa. Totusi, atunci cand trebuie ca insotitorii de bord sa intre in cockpit (fie pentru verificare, fie pentru a le duce mancare pilotilor), exista un cod pe care stewarzii trebuie sa il introduca, si astfel primesc acces de la piloti. De asemenea, exista si in acest caz, un cod de urgenta pe care stewarzii il pot introduce, atunci cand trebuie sa intre in cockpit de urgenta, sau in cazul in care pilotii nu mai pot fi contactati telefonic.
Buddy Cover
De fiecare data cand insotitorii de bord intra in cockpit, trebuie ca 2 dintre ei sa fie prezenti, unul sa acceseze codul de intrare si sa intre in cabina pilotilor, iar celalalt sa fie in spatele acestuia, pentru a tine „de sase”. Aceasta procedura se numeste Buddy Cover. De asemenea, cand se intra in cockpit, toti pasagerii din primele randuri trebuie sa fie asezati si nimeni sa nu fie in toaleta de langa usa pilotilor, pentru a nu forta intrarea in cockpit. Pilotii urmaresc pe camera daca toate aceste reguli sunt indeplinite si abia apoi permit accesul in cabina.
Camerele de filmat
Pilotii au la dispozitie 3 camere video care le permit sa vada ce se intampla in partea din fata a avionului. Pe baza acestor 3 camere ei permit accesul insotitorilor de bord in cockpit, atunci cand toate regulile de intrare de mai sus sunt indeplinite.
* Pasagerii nu au voie, sub nicio forma, sa intre in cockpit in timpul zborului. De asemenea, chiar daca lucrezi pentru compania respectiva, poti sa intri in cockpit doar daca porti, in acel moment, uniforma companiei, si capitanul iti permite acest lucru.
Zboruri line!
Nu sunt comentarii