Cand intra insotitorii de bord in cabina pilotilor

15 iunie 2017

Chiar daca insotitorii de bord si pilotii reprezinta o echipa, fiecare are partea lui de munca, separat de ceilalti colegi. Astfel ca, pilotii au perioada cea mai aglomerata la decolare si aterizare, iar insotitorii de bord, pe parcursul zborului, cand avionul zboara, cel mai des, pe pilot automat. Dar cand ai voie, totusi, sa intri in cabina pilotilor?

La sol

La sol, poti sa intri in cockpit atata timp cat usa lor este deschisa. Cat timp se face boarding-ul, cockpit-ul tine usa deschisa pentru ca pilotii inca mai fac verificari, primesc hartii si acte de la agentii de sol, etc. Cand toata lumea este in avion, usa se inchide si se poate intra in cabina pilotilor doar cu cod de acces. La aterizare, dupa ce usa avionului se deschide, se poate intra din nou in cabina pilotilor. Acum este momentul in care multi capitani ies sa salute pasagerii iar acestia au ocazia, in trecere, sa vada miile de butoane luminoase din cockpit.

In aer

Din momentul in care usa avionului se inchide, iar semnul centurilor de siguranta se aprinde, inseamna ca pilotii deja incep sa ruleze avionul pe pista si nu mai pot fi deranjati. Pana cand avionul decoleaza si ajunge la 3000 de metri, pilotii nu mai pot fi deranjati decat in cazul unei urgente, cand pot fi sunati de la interfon, in modul urgenta. La fel si cu 30 de minute inainte de aterizare, cand incepe coborarea iar pilotii nu mai pot fi deranjati decat in cazul in care exista o urgenta la bord sau o situatie de amenintare serioasa.

Regula de 30 de minute

In timpul zborului, insotitorii de bord pot intra in cockpit aproape oricand, fie sa stea de vorba cu pilotii (atunci cand nu sunt ocupati cu pasagerii), fie pentru a verifica daca acestia au nevoie de ceva. Exista si o regula care ii obliga pe insotitorii de bord sa verifice cockpit-ul la fiecare 30 de minute (fie prin interfon, fie sa intre in cabina), pentru a se asigura ca pilotii sunt in regula si nu au adormit, lesinat, etc.

Interfonul

Cockpit-ul comunica cu cabina pasagerilor prin interfon. La fel si insotitorii de bord cu pilotii. Interfonul este varianta cea mai la indemana pentru verificare, comunicare si informare rapida. Tot prin interfon poti comunica cu pilotii, in caz de urgenta, formand un cod secret, diferit pentru fiecare companie in parte.

15-16 Iulie – Curs de pregatire intensiv pentru interviul la o companie aeriana, de 2 zile, la Bucuresti. Este un curs complex, in total 20 de ore de pregatire, in care ne ocupam nu doar de pregatirea ta pentru interviurile de angajare la Emirates, Wizz Air, Qatar Airways, Etihad, Saudia Airlines, Ryanair, de simularea si rezolvarea probelor interviurilor dar si de realizarea CV-ului. Pozele profesionale le realizam tot impreuna la studioul foto si sunt incluse in cursul de pregatire. Oferim feedback individual si te ajutam sa iti imbunatatesti nivelul conversational de limba engleza. Detalii si inscrieri curs, aici: https://www.cumajungistewardesa.ro/curs-stewardesa/

Codul pentru cockpit

Cand usa cockpit-ului este deschisa (la sol), este simplu de intrat in cabina pilotilor. In aer, usa cabinei pilotilor ramane permanent inchisa (inainte de 9/11 – Atentatele din 11 Septembrie, de la New York, cockpit-ul nu avea usa sau coduri secrete, astfel ca atentatul de atunci a fost foarte usor de comis). Totusi, atunci cand trebuie ca insotitorii de bord sa intre in cockpit (fie pentru verificare, fie pentru a le duce mancare pilotilor), exista un cod pe care stewarzii trebuie sa il introduca, si astfel primesc acces de la piloti. De asemenea, exista si in acest caz, un cod de urgenta pe care stewarzii il pot introduce, atunci cand trebuie sa intre in cockpit de urgenta, sau in cazul in care pilotii nu mai pot fi contactati telefonic.

Niciodata un pilot singur in cockpit

Dupa accidentul aviatic provocat de pilotul sinucigas GermanWings, care ramas singur in cockpit a prabusit intreg avionul in Alpi, intentionat, noi reguli au fost introduse in aviatie. Pana atunci, cand unul dintre piloti trebuia sa iasa din cockpit, celalat ramanea singur, avionul fiind pe pilot automat. Acum, cand unul dintre piloti trebuie sa iasa din cabina lor, un insotitor de bord este obligat sa mearga si sa il „inlocuiasca” in cockpit, astfel ca niciodata in cockpit sa nu se afle doar o persoana.

Buddy/Body Cover

De fiecare data cand insotitorii de bord intra in cockpit, trebuie ca 2 dintre ei sa fie prezenti, unul sa acceseze codul de intrare si sa intre in cabina pilotilor, iar celalalt sa fie in spatele acestuia, pentru a tine „de sase”. Aceasta procedura se numeste Buddy/Body Cover. De asemenea, cand se intra in cockpit, toti pasagerii din primele randuri trebuie sa fie asezati si nimeni sa nu fie in toaleta de langa usa pilotilor, pentru a nu forta intrarea in cockpit. Pilotii urmaresc pe camera daca toate aceste reguli sunt indeplinite si abia apoi permit accesul in cabina.

Camerele de filmat

Pilotii au la dispozitie 3 camere video care le permit sa vada ce se intampla in partea din fata a avionului. Pe baza acestor 3 camere ei permit accesul insotitorilor de bord in cockpit, atunci cand toate regulile de intrare de mai sus sunt indeplinite.

* Pasagerii nu au voie, sub nicio forma, sa intre in cockpit in timpul zborului. De asemenea, chiar daca lucrezi pentru compania respectiva, poti sa intri in cockpit doar daca porti, in acel moment, uniforma companiei, si capitanul iti permite acest lucru.

Zboruri line!

15-16 iulie – Curs de pregatire intensiv pentru interviul la o companie aeriana, de 2 zile, la Bucuresti. Este un curs complex, in total 20 de ore de pregatire, in care ne ocupam nu doar de pregatirea ta pentru interviurile de angajare la Emirates, Wizz Air, Qatar Airways, Etihad, Saudia Airlines, Ryanair, de simularea si rezolvarea probelor interviurilor dar si de realizarea CV-ului. Pozele profesionale le realizam tot impreuna la studioul foto si sunt incluse in cursul de pregatire. Oferim feedback individual si te ajutam sa iti imbunatatesti nivelul conversational de limba engleza. Detalii si inscrieri curs, aici: https://www.cumajungistewardesa.ro/curs-stewardesa/

2 Comentarii

  • Reply Silviu 31 octombrie 2017 at 11:36 am

    Unica companie la care pasagerii nu au voie in cockpit este Qatar Airways. La celelalte se poate, cu permisiunea capitanului

    • Reply Cristina Toader 31 octombrie 2017 at 12:06 pm

      In timpul zborului? te contrazic 🙂

    Comenteaza