Cum arata programul unei stewardese din Orient

24 noiembrie 2014
program-stewardesa-orient

 

Cand ajungi stewardesa, viata ta se schimba cu 180 de grade. Deodata, treci de la jobul de birou, plictisitor si monoton, de la 09.00-18.00, la un program cu multe zile libere si ore de lucru ceva mai “ciudate”: zbori noaptea, in weekend sau de sarbatori.

Si totusi, cum arata programul unei stewardese intr-o luna de lucru? O sa va prezint, mai jos, cateva variante de program de pe vremea cand lucram la Emirates, pentru ca la companiile low-cost, unde toate zborurile sunt dus-intors, nu prezinta atat de mult interes.

 

Cand se afiseaza programul?

Ziua in care se afiseaza orarul pentru luna urmatoare, este undeva intre 25 si 27 ale lunii in curs. Data difera putin, in functie de cabina in care lucrezi (Purserii afla programul pe data de 20, Senorii (SFS) pe data de 22, stewardesele din First Class pe data de 23, Business Class in jur de 24 si Economy pe 25 ale lunii).

 

Cate ore lucrezi, pe luna?

De obicei, orarul include in jur de 90 de ore de zbor propriu-zis (flight time) si aproximativ 110-120 de ore de munca (duty-time) – din momentul in care faci check-in, la aeroport, pana cand avionul aterizeaza si se deschid usile, la sol.

 

Pe ce rute zbori?

Pe vremuri, existau stewardese care zburau numai pe rutele de America, sau doar in Europa sau Asia. Acum, nu mai exista astfel de delimitari. Toti insotitorii de bord zboara in toata lumea: SUA, Europa, Asia, Australia sau Africa si au atat zboruri dus-intors (turn-around) cat si zboruri in care ramai la destinatie (layover).

 

Cate zile libere ai intr-o luna?

In Orient, nu lucram mai mult de 14-15 zile intr-o luna, asa ca restul timpului eram liber. Programul pe care ti-l faci acolo, depinde de fiecare.

 

Poti sa faci schimb de zboruri?

Daca esti nemultumita de programul primit sau pur si simplu iti doresti un alt zbor, o alta destinatie, ai sansa sa schimbi zborurile. Poti face ceea ce se numeste swap, in functie de ceea ce ofera ceilalti sau ce ai tu nevoie, in acea luna. Mai dificil este sa schimbi un turn-around de Craciun, sa zicem, cu o zi libera. La fiecare companie in parte, poti face doar un numar limitat de schimburi de zbor (3-4).

 

Varianta 1 – Program “reusit”

O luna buna a unui insotitor de bord, arata cam cum vedeti mai jos: multe zile libere(sau concediu) si doar zboruri cu layover. Si ce layovere!!!

program-emirates-2

Legenda:

XX- zile libere

LV-concediu (leave)

6075 – indicativul zborului. Cifra 6, de dinaintea numarului zborului, indica tipul aeronavei cu care vei opera zborul. 6=Airbus.

7368 – indicativul zborului. Cifra 7, de dinaintea numarului zborului, indica tipul aeronavei cu care vei opera zborul. 7=Boeing.

 

EK 6075 – Paris (CDG) si EK 7101 – Milano (MXP)

Mai toate zborurile de Europa erau la mare cautare. Aveai parte de pasageri civilizati, mancare gustoasa, shopping si multe locuri de vizitat. Layover-ul in Paris este de 24 de ore, la un hotel de 4 stele de langa aeroport, iar la Milano, durata sederii este tot de 24 de ore, intr-un hotel de lux din cadrul aeroportului. Daca vrei sa citesti mai multe despre zborul DXB-CDG, o poti face AICI.

 

EK 7775 – Durban (DUR)

Cand zburam spre Africa de Sud, stiam la ce sa ne asteptam:un  zbor dificil, avion plin de pasageri galagiosi si multa munca la bord. Durata zborului este de 9-10 ore, fara pauza, asa ca trebuie sa fii odihnit inainte de aceasta cursa. Layoverul la destinatie este tot de 24 de ore.

 

EK 7368 – Jakarta (CGK)

Asia ofera multe pentru insotitorii de bord: shopping ieftin, masaj, cosmetica de calitate si mancare gustoasa. Chiar daca layoverul era de doar o zi, aveai suficient timp sa faci o plimbare cu elefantii sau sa te rasfeti la SPA.

 

EK 7225 – San Francisco (SFO)

Unul dintre cele mai lungi zboruri pe care Emirates le opera, Dubai – San Francisco, dura 15-16 ore. Se zbura pe deasupra Polului Nord si aveai parte de privelisti nemaivazute. Acumulai multe ore de zbor, asa ca, acest zbor oferea de toate: un salariu mai mare si o destinatie in care petreceai 54 de ore. Doua zile si ceva in care aveai parte de fast-food, shopping si voie buna. Despre layoverul din San Francisco am scris AICI.

 

Varianta 2 – Program „normal”

Mai jos, puteti vedea cum arata un program uzual, pe care il primeam destul de des. Acesta include si zile libere, si zboruri cu layover dar si cateva zboruri turn-around.

program-emirates

EK 7059 – Hamburg (HAM)

Un layover de 24 de ore, intr-un oras german, oferea exact ce aveai nevoie ca sa iti incarci bateriile: o plimbare frumoasa, pe lac, mancare bavareza si o bere buna.

 

EK 7211 – Houston (IAH)

Cel mai lung zbor pe care Emirates il opera, de 16 ore si 20 de minute, era Dubai-Houston. Pe langa ca era foarte lung, era si extrem de dificil, texanii fiind mereu pasageri care aveau nevoie de ceva: cafea, ciocolata, whisky, apa, biscuiti, alune, etc. In Houston petreceam ceva mai mult de 2 zile si aveam peste 200$ de cheltuiala.

 

EK 6516 – New Delhi (DEL) – India

EK 6903 – Amman (AMM) – Iordania

EK 7604 – Karachi (KHI) – Pakistan

EK 6866  – Muscat (MCT) – Oman

O serie de zboruri dus-intors, in care nu ne dadeam jos din avion. Stateam la destinatie numai 45 de minute, timp in care avionul se curata si faceam boardingul pentru zborul de intoarcere. Fie ca e vorba de un zbor de 50 de minute (cum este Muscat), fie ca e vorba de New Delhi, (care dura peste 3 ore), ziua se scurgea la fel: rapid si obositor. Nu aveai mai mult de un zbor turn-around pe zi.

 

EK 7139 – Praga (PRG)

Acest zbor iti amintea de casa. Erai la “o aruncatura de bat” de Bucuresti si mirosea a “acasa”. 24 de ore care semanau cu o zi in Bucuresti.

 

EK 7229 – Seattle (SEA)

Un zbor lung si obositor, de SUA, care insa oferea 52 de ore de odihna si distractie la destinatie. Despre orasul Seattle, zborul si cum mi-am petrecut acest layover, am scris AICI.

 

Varianta 3 – Program “nefericit”

Mai sunt si variantele in care o luna intreaga esti stand-by si esti anuntat in fiecare zi ce zbor urmeaza sa operezi in ziua urmatoare. Nu iti poti face planuri pe termen lung si uneori, e posibil chiar sa primeste 10-12 turn-around-uri intr-o luna. Nu se intampla des, dar mie mi s-a intamplat in luna Februarie 2013.

Zboruri line!

 

34 Comentarii

  • Reply vali 24 noiembrie 2014 at 12:20 pm

    Feb? Hmm…ca sa nu-ti dea overtime-ul?sau nu exista la emirates asa ceva?

    • Reply CAS 24 noiembrie 2014 at 12:34 pm

      Nu exista overtime la Emirates 🙂

  • Reply Andrada 8 ianuarie 2015 at 12:58 am

    Buna. Anula acesta cand sunt open day-urile la wizz ? Stie cineva ?

    • Reply CAS 8 ianuarie 2015 at 11:34 am

      BUna Andrada. Nu se anunta toate o data. Cand vor fi datele anuntate, vei citi pe site-ul nostru.

  • Reply Andreea 13 ianuarie 2015 at 12:15 am

    Buna,ador sa-ti citesc postarile,astăzi am descoperit acest site si sunt fascinată,mi se pare minunat si foarte frumos din partea ta ceea ce faci(mă refer la acest site) si sper sa continui! Chiar dacă încă nu sunt majoră,mă gândesc cum ar fii dacă aş devenii stewardesa,as mai putea avea viaţa de familie,aş fii in siguranţă in acele sboruri (mai ales acum cu aceste multe grupări de terorişti).Sper sa imi poti răspunde,mulţumesc anticipat! Si încă ceva,esti foarte frumoasă! 🙂

  • Reply Simona 13 aprilie 2015 at 3:21 am

    Mi-ar placea asa orar asa job !!! Am sa incerc si eu !!

  • Reply Alina 22 aprilie 2015 at 10:34 pm

    Buna! In primul rând, vreau sa spun ca faceti o treaba minunata cu acest blog! Felicitari! Am o întrebare. Daca am o singura zi din spatamana in care nu pot lucra, si in acea zi îmi este programat un zbor, pot sa schimb cu alta zi sau alt zbor? Am citit ceva in articol despre optiunea swap, dar as fi tare fericita daca m-ai putea asigura in legatura cu acest lucru. Multumesc anticipat!

    • Reply CAS 23 aprilie 2015 at 10:05 am

      Buna Alina, probabil ca te referi la ziua de sambata, asa cum am intalnit multi colegi :)! In principiu se pot schimba zborurile, nu e asta problema, asa ca poti sa zbori si daca nu ai voiesa lucrezi sambata!

      • Reply Alina 23 aprilie 2015 at 3:58 pm

        Exact! Multumesc foarte mult pentru raspuns! O zi buna!

  • Reply Ioana 23 iulie 2015 at 12:18 pm

    Buna,foarte motivante sunt toate povestirile. Am si eu o întrebare,de cand treci de interviu pana începi munca si iei primul salariu cam cat durează?

    • Reply CAS 23 iulie 2015 at 12:53 pm

      Dureaza cam 8 saptamani pana pleci in Orient apoi iei salariul de baza primele 2 luni. Urmeaza mai apoi salariul intreg. Succes!

      • Reply bianca 23 iulie 2015 at 6:12 pm

        Abia dupa a doua bere, si-au dezlegat limba si ne-au spus povestea lor. Mergeau acasa, in San Francisco, dupa 2 ani in Afganistan, timp in care nu si-au vazut familiile, nu s-au distrat, nu au consumat alcool. Unul dintre ei avea o fetita de 9 luni, pe care nu o vazuse niciodata. Prima gura de bere, dupa 2 ani, era RAI-ul pe pamant pentru ei. In concluzie ai scris ca nu fusese la familie de 2 ani dar avea un copil de 9 luni???????????????????????

        • Reply CAS 24 iulie 2015 at 10:16 am

          Bianca, 9 luni + 9 luni inseamna 1 an si jumatate. Nu am stat sa calculam la zi exact perioada.

  • Reply Jessdenisa 27 octombrie 2015 at 10:57 am

    Cateva informati despre companiile din Marea Britanie ?

  • Reply Camelia 19 mai 2016 at 1:15 pm

    Buna! Am si eu o intrebare. Daca devii insotitor de zbor la Emirates sau Qatar cat de des ai posibilitatea sa vii si acasa,in tara? Minunata treaba cu acest site.Va multumim :*

  • Reply Andreea 19 iulie 2016 at 7:07 pm

    buna, ca stewardesa poti sa vizitezi anumite locuri? Ex: am zbor in America, pot sa stau acolo 2-3 zile ?Adica sa ramai acolo poate si ca un fel de ‘ghid’ dar cu echipa ta/singur Sau doar mergi in America aterizezi la aeroportul respectiv si pleci inapoi cu alta tura?

    • Reply CAS 20 iulie 2016 at 9:12 pm

      Nu este evident din orar?! Bineinteles. In SUA se sta aproape 3 zile.

  • Reply marta 24 iulie 2016 at 12:51 am

    trebuie sa fac neaparat facultatea de limbi straine pentru a fi stewardesa?

    • Reply CAS 24 iulie 2016 at 11:48 am

      De unde ati tras aceasta concluzie?

  • Reply marta 26 iulie 2016 at 8:41 pm

    Pai mi-a spus cineva ca daca nu stiu 100% engleza si alta limba bine care se face in facultatea de limbi straine sunt slabe sansele ca eu sa ajung stewardesa,deoarece vin alte persoane in fata, eu am facultatea de management adica nu stiu cat m-ar putea ajuta….total paralel cu aceasta meserie cred..

    • Reply CAS 26 iulie 2016 at 9:33 pm

      Cine v-a spus asta nu are niciun habar 🙂

  • Reply georgiaana 18 decembrie 2016 at 10:55 pm

    Buna! Cat de des putem venii acasa daca lucram ca si stewardesa?

  • Reply Coman Anamaria 19 octombrie 2017 at 6:35 pm

    Buna ! Am 17 ani si vreau să devin stewardesă . Contează notele de la matematica si limba engleza din liceu pentru a deveni o stewardesă ?
    Multumesc 🙂

    • Reply Cristina Toader 19 octombrie 2017 at 9:35 pm

      Nu conteaza nicio nota si nici media de la bac :))

  • Reply Marina 10 iulie 2019 at 4:41 pm

    Imi doresc foarte mult sa devin stewardesa insa nu cunosc limba engleza, asa gen de cursuri sunt si in Chisinau sau numai la Romania?

    • Reply Cristina Toader 11 iulie 2019 at 11:32 am

      In Bucuresti facem cursuri

  • Reply Mara 7 februarie 2021 at 10:41 pm

    Buna! Ma numesc Mara, am 15 ani. Iubesc sa călătoresc si vreau sa devin stewardesa. E un job pentru toata viata chiar daca nu ai facultate? Ai mei au spus ca nu e ceva de viitor. Am nevoie sa stiu. Mulțumesc!

    • Reply Cristina Toader 10 februarie 2021 at 3:34 pm

      Sigur ca e un job pentru toata viata. Nu e nevoie de facultate, asa este, insa recomand sa o faci oricum, pentru ca te va ajuta.

    Comenteaza