Am cunoscut-o pe Andreea in 2011, cand zburam amandoua pentru Wizz Air. O explozie de bucurie, o fire vesela, mereu cu zambetul pe buze. Andreea si-a inceput cariera ca insotitor de bord imediat dupa liceu si, dupa 5000 de ore in aer, a trecut la un alt nivel. Acum zboara la una dintre cele mai bune companii aeriene din lume, Etihad, si calatoreste in toata lumea. Iata povestea ei.
Cand si cum ai decis sa ajungi insotitor de bord?
Inca de cand eram copil mi-am dorit sa ajung stewardesa. O buna prietena de-ale mele lucra in aeroport pe vremea cand eu eram inca la liceu si admiram mereu uniforma si ideea ca lucra in aviatie. De la ea am aflat prima oara de recrutarile facute de companiaWizz Air, unde mi-am inceput cariera, imediat dupa terminarea liceului.
De ce ai ales Wizz Air pentru inceputul carierei tale in aviatie?
Am ales Wizz Air deoarece mi s-a parut un bun inceput pentru cineva fara experienta in aviatie. M-am gandit ca e perfect ca un prim job mai ales fiindca trebuia sa fac si Facultatea in paralel iar programul flexibil ma ajuta enorm. Zborurile din weekend sau cele de noapte imi permiteau sa ma duc la scoala fara probleme. In afara de asta stiam si ca este una dintre companiile care iti asigura trainingul gratuit, scoala de aviatie nefiind neaparat necesara si nici experienta in domeniu nefiind un „must”.
Cum a fost interviul? Cum a fost trainingul?
Interviul a durat o zi intreaga, de dimineata pana seara. O zi plina de emotii, adrenalina si stres. La un moment dat adevaratul interviu era de fapt sa faci fata stresului si oboselii acumulate. Am avut de trecut patru probe, printre care si proba de grup si sales skills, pe care a trebuit sa le trecem cu zambetul pe buze. Dar cea mai grea proba dintre toate o reprezinta interviul final, fata in fata cu recrutorii. La finalul zilei, dupa atatea ore de interviu, te vezi fata in fata cu cei care vor decide daca zbori…sau nu. Dar am fost norocoasa si, la o varsta atat de frageda, mi-am inceput cariera de stewardesa. La putin timp dupa interviu am inceput si trainingul, care a fost interactiv si invatam de placere. E adevarat, era multa materie de invatat insa trainerii reuseau sa ne tina in priza non stop si sa ne explice, cu situatii practice, tot ce trebuia sa stim pentru mai departe.
Ai intampinat si probleme tehnice sau medicale pe zboruri?
Da, ambele. Cand zbori atat de mult este clar ca nu vei scapa de astfel de situatii. Din fericire, niciuna dintre ele nu a fost foarte grava si, datorita unei echipe bune, optimiste si pregatita, am facut intotdeuna fata cu brio, oricarei provocari. Problemele tehnice si medicale sunt, din pacate, parte din aviatie si orice insotitor de bord este pregatit pentru acestea.
Ai plecat, dupa 4 ani si jumatate in Romania, catre Orient. De ce Etihad?
Imi doream sa trec la alt nivel. Zburasem deja destul de mult doar in Europa astfel ca Orientul a fost un pas firesc. Initial am aplicat la cateva companii din Middle East in acelasi timp. La Emirates insa nu am trecut interviul. Totusi, am reusit la Etihad, pentru ca probabil profilul meu acolo se potrivea. Cred ca asa a fost sa fie…
Care sunt, in opinia ta, diferentele dintre o companie araba, din Orient si o companie low-cost, din tara noastra?
Sunt foarte multe diferente. Mai ales intre Orient si Europa. Prima si probabil una dintre cele mai importante dintre ele ar fi salariul. La o companie din Orient salariul este de 2-3 ori mai mare decat la o companie low-cost. De asemenea, faptul ca atunci cand zbori pentru o companie din Orient, multiculturala, ai ocazia sa intalnesti diferiti oameni, de diferite culturi si mentalitati, sa vizitezi locuri in care nici macar nu ai visat sa ajungi vreodata. Asadar, pentru mine, principalele diferente au fost partea financiara si calatoriile.
Ce probleme ai intampinat ca femeie intr-o tara araba?
Ca femeie intr-o tara araba a trebuit sa ma adaptez dress-codului in primul rand. In Abu Dhabi, chiar daca este un oras turistic, este bine ca umerii si genunchii sa fie mai mereu acoperiti, in locurile publice, dar mai ales pe perioada Ramadanului, cand toate regulile dintr-o tara araba devin mai stricte. In rest, sunt foarte mult timp plecata in layovere astfel ca adaptarea unei stewardese in UAE este destul de usoara.
Care sunt destinatiile tale preferate?
Desi am calatorit in toata lumea, un loc in care imi face mereu placere sa ma intorc este Madrid. Are o energie pozitiva si simt ca ma regasesc acolo total. Din afara Europei as putea mentiona Sydney si Shanghai, dar si New York, Los Angeles si Moscova.
Care sunt avantajele si care sunt dezavantajele, la ambele companii aeriene?
AVANTAJE
Companie Low Cost Romania
- salariul foarte bun pentru Romania;
- programul este flexibil, si iti permite sa ai si alte activitati in timpul liber, sa studiezi, etc;
- datorita turn-around-urilor te poti intoarce acasa dupa zbor la familie/prieteni si sa ai o viata absolut normala;
Companie Araba
- salariu foarte bun, mai mare decat al altor companii din Europa sau SUA;
- ai ocazia sa vizitezi mereu locuri noi, orase noi;
- sanse de promovare rapida fiindca aceste companii sunt in plina dezvoltare;
- cunosterea diferitelor culturi;
DEZAVANTAJE
Companie Low Cost Romania
- program incarcat, se zboara maximum de ore legale
- pasageri foarte dificili;
Companie araba
- multe zboruri de noapte sau pe alt fus orar;
- bariera lingvistica;
Cum esti privita de familie si prieteni, de cand lucrezi ca stewardesa? Te-ai lovit de preconceptiile celor din jur?
Din fericire, familia si prietenii mi-au fost intotdeauna aproape astfel ca nimic nu s-a schimbat. Am acelasi job doar ca la departare de casa. Parintii mei considera ca este o mare realizare sa lucrezi la una dintre cele mai bune companii aeriene de 5 stele din lume iar eu sunt de acord cu ei. Cu ceilalti, este alta poveste. M-am lovit si ma lovesc zilnic de preconceptiile celor din jur. Este un job controversat. Incerc sa nu ii bag in seama si sa imi vad de viata mea.
Sfaturi pentru cei care sunt la inceput de drum?
2 Comentarii
Felicitari, femei minunate !
Tinand cont ca salariile la wizz sunt de mizerie, nu ma impresioneaza acel „de 2-3 ori mai mult”. Ce mi-e 1500 ron, ce mi-e 4500. Eu cred ca e de 8-10 ori mai mare.